Защо да спрете да пушите?

Всеизвестно е, че тютюнопушенето е много вреден навик, който има множество негативни последствия. Въпреки това, много хора не осъзнават сериозността и силата на вредите от пушенето. 

  1. Пушенето вреди сериозно на Вашето здраве

Тютюнопушенето уврежда почти всеки орган на човешкото тяло, тъй като съдържанието на цигарите включва над 7000 химични вещества, повечето от които са отровни, а повече от 60 увеличават риска от ракови образувания 1. Поради това и много различни проучвания свързват този вреден риск с по-висок риск от развитието на редица заболявания и проблеми на здравето, като:

  • Болести на сърцето 2,3(с 2 до 4 пъти)
  • Инсулт 4,5 (с 2 до 6 пъти)
  • Усложнения с дихателната система 6
  • Рак на белия дроб 7 (с 25-26 пъти)
  • Над 12 други видове рак 8
  • Диабет 9
  • Дефекти на репродуктивната система 10
  • Проблеми с костите, ставите, мускулите, сухожилията, хрущялите 11(с 1-2 пъти)
  • Гастроентерологични болести 12
  • Неврологични проблеми 13
  • Инфекции 14,15
  • Кожни проблеми 16,17
  • Депресия, тревожност и други психиатрични заболявания 18

Прекратяването на тютюнопушенето съществено намалява риска от всички тези тежки здравословни усложнения, като колкото по-рано бива предприето, толкова по-добре 19:

  • При отказ от тютюнопушенето преди 30-годишна възраст, може да се избегне почти целия риск от развитие на заболявания, свързани с употребата на цигари.
  • При спиране на пушенето преди 40-годишна възраст, може да се избегне около 90% от риска за развитие на заболявания, свързани с тютюнопушене.
  • Дори и отказът на вредния навик да е в напреднала възраст и след дългогодишно пушене, то пак води до значително подобряване на здравословното състояние на човек и удължава вероятната продължителност на живота му.
  1. Ще се чувствате по-добре

Освен намаления риск от развитие на заболявания, то отказът от цигарите също  ще има и благоприятно влияние и върху цялостното Ви здравословно състояние и ще Ви накара да се чувствате по-добре и да водите ежедневието си по-лесно.

Хора, които са спрели да пушат, споделят, че след прекратяването на вредния навик са забелязали, че 20,21,22,23:

  • Имат повече енергия.
  • Са по-продуктивни и по-лесно се фокусират.
  • Спят по-пълноценно.
  • Имат по-добра памет.
  • По-трудно се задъхват и по-рядко изпитват проблеми с дишането.
  • По-рядко боледуват и имат инфекции и възпаления.
  • Психическото им състояние се е подобрило.
  • Храната има по-богат и приятен вкус.
  • Обонянието им се е обострило.
  • Дъхът и потта им са започнали да миришат по-добре.
  • Зъбите им са станали по-бели.
  • Ноктите и кожата им са започнали да изглеждат по-добре.
  • Косата им е по-здрава и лъскава и пада по-малко.
  • Имат по-малко бръчки.
  1. Пушенето вреди на другите около Вас

Освен на самия пушач,  употребата на цигари оказва негативно влияние и на хората около него. Вредите от така нареченото “пасивното пушене”, което представлява вдишването на тютюнев дим от страна на хората, които са в непосредствена близост до пушач, не трябва да бъдат подценявани. Според Световната здравна организация от общите 8 милиона души, чиято смърт е свързана с тютюнопушене, над 1,3 милиона смъртни случай са в резултат от честото излагане на тютюнев дим 24. Когато някой пуши, особено в затворено пространство, димът от цигарата му, съдържащ редица вредни химикали и токсични вещества, се разпространява във въздуха и бива вдишан от хората, които не пушат, като по този начин увеличава рискът им от същата редица заболявания, които застрашават здравето на пушачите 25,26.

Много хора смятат, че отварянето на прозорци или пушенето в друга стая от жилището предпазва непушачите, но в действителност, вредния дим лесно прониква и се разпространява в останалата част от жилището и може да се задържи във въздуха му над 2-3 часа, дори ако е било пушено при отворен прозорец 25.

Пасивното пушене е особено вредно за децата, тъй като те имат по-слабо развити дихателни пътища, бели дробове и имунна система. Проучвания показват, че в сравнение със свои връстници, децата, които живеят в домакинство, в което поне 1 човек пуши, са значително по-склонни да развият 26,27,28 :

  • астма
  • възпаления на дихателните пътища
  • инфекции
  • сърдечносъдови заболявания
  • хормонални проблеми
  • проблеми с развитието

Бременните жени и хората с хронични заболявания също са с особено изострен риск, като редовното излагане на цигарен дим често може да доведе до усложнения на бременността, плода и здравословното им състояние 29,30 .

  1. Спирайки да пушите можете да спестите съществена сума пари

 Въвлечени във вредния си навик, хората често забравят и подценяват доколко тютюнопушенето може да има отражение на финансовото им състояние. Макар и ежедневните разходи за закупуване на цигари да могат да изглеждат незначителни, то те се натрупват с течение на времето и  често могат съставляват значителна сума в дългосрочен аспект (използвайте нашия калкулатор, за да изчислите колко пари може да спестите, ако вече не пушите тук да има линк към калкулатора).

В допълнение към разходите за закупуване на цигари, то тютюнопушенето може и да намали продуктивността Ви на работното място, потенциално водейки до занишена доходоносност, както и до доведе до по-високи медицински и застрахователни разноски. Слагането на край на тютюнопушенето ще Ви позволи да направите спестявания, средствата от които ще можете да използвате за по-добри цели, които не са свързани с вреден навик като употребата на цигари.

  1. Без вредния навик да пушите ще имате повече време за по-полезни и смислени занимания

Пушенето често заема съществена част от ежедневието на пушачите, отнемайки им ценно време, което те могат да прекарат в по-смислени занимания като време със семейството, спорт, хобита, придобиване на нови умения и редица други, които могат да допринесат за тяхното развитие и водене на по-пълноценен живот.

 Библиография

  1. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/smoking-and-cardiovascular-disease 
  2. https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/smoking-and-heart-disease    /
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2928253/
  4. https://www.world-stroke.org/assets/downloads/STROKE_RISK_AND_PREVENTION_LEAFLET_SMOKING-EN.pdf
  5. https://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/fact_sheets/health_effects/effects_cig_smoking/index.htm  
  6. https://www.cancerresearchuk.org/health-professional/cancer-statistics/statistics-by-cancer-type/lung-cancer/risk-factors /
  7. https://www.cdc.gov/tobacco/campaign/tips/diseases/cancer.html
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5429867/
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK44697
  10. https://orthoinfo.aaos.org/en/staying-healthy/smoking-and-musculoskeletal-health/s
  11. https://www.spandidos-publications.com/10.3892/ijmm.2014.1786 /
  12. https://www.heart.org/en/news/2021/07/06/smoking-harms-the-brain-raises-dementia-risk-but-not-if-you-quit 
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7398598/
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3261116/
  15. https://www.aocd.org/page/Smoking#:~:text=The%20carcinogens%20in%20cigarette%20smoke,cancer%20cases%20occur%20in%20smokers.
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8330869/
  17. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032722007431 /
  18. https://www.cdc.gov/tobacco/sgr/50th-anniversary/index.htm
  19. https://60plus.smokefree.gov/support/stories-former-smokers
  20. https://www.lung.ca/lung-health/smoking-and-tobacco/quitting-success/view-all-quitting-success-stories
  21. https://www.who.int/westernpacific/news-room/feature-stories/item/be-inspired-to-quit-success-stories-from-ex-smokers-in-the-region
  22. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19351779
  23. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/tobacco
  24. https://www.nhs.uk/live-well/quit-smoking/passive-smoking-protect-your-family-and-friends/
  25. https://www.cdc.gov/tobacco/secondhand-smoke/health.html
  26. https://www.healthychildren.org/English/health-issues/conditions/tobacco/Pages/Dangers-of-Secondhand-Smoke.aspx
  27. https://www.news-medical.net/health/Effects-of-Passive-Smoking-on-Childrens-Health.aspx
  28. https://www.cdc.gov/tobacco/secondhand-smoke/health.html
  29. https://www.canada.ca/en/health-canada/services/smoking-tobacco/health-effects-smoking-second-hand-smoke/second-hand-smoke-exposure-during-pregnancy/exposure.html#:~:text=Second%2Dhand%20smoke%20exposure%20during%20pregnancy%20increases%20the%20risk%20of,baby%20with%20low%20birth%20weight.&text=Reduced%20fetal%20growth%20and%20low,leading%20to%20disease%20or%20death.
  30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4538886/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *